czwartek, 14 sierpnia 2014

MOC DU'AA'

"Kim jest Ten, który odpowiada bezradnemu w jego strapieniu, gdy ów modli się do Niego, i usuwa od niego nieszczęście?" (27:62)

Du'aa' czyli suplikacje (błaganie, prośby skierowane do Boga) zostały zlecone przez samego Allah (swt), który obiecał, że będzie ich wysłuchiwał i odpowiadał na nie.

"Powiedział Wasz Pan: Módlcie się do mnie, a ja Wam odpowiem"(40:60)

"I kiedy (o Wysłanniku) moi słudzy pytają cie o mnie, , to zaprawdę - jestem blisko: odpowiadam na modlitwę proszącego, jeśli modli się do Mnie" (2:186)


Zachęca się do wykonywania du'aa' nie tylko w czasie formalnej, obowiązkowej modlitwy (salat), ale w każdym innym momencie. Jest to bowiem ważna forma oddawania czci Bogu oraz oznaka wiary w Jego wszechmoc i zdolność wysłuchiwania. Du'aa' stanowi swego rodzaju otwartą linię komunikacji pomiędzy Bogiem a Jego sługami, którzy poprzez jej regularne wykonywanie podtrzymują w sobie świadomość Boga oraz dołączają do

"...kobiet i mężczyzn, którzy często pamiętają o Allah" (33:35)


Wysłannik Allah (swt) powiedział: "Ktokolwiek chce, aby Allah mu odpowiadał w chwilach trudności i nieszczęścia, powinien wykonywać du'aa' w chwilach łatwości" [hadis sahih, at-Tirmidhi]. Prorok także powiedział: "Suplikacja jest [prawdziwym] oddawaniem czci" [hadis sahih, Ahmad, Abu Dawud, at-Tirmidhi i inni].

Idąc za przykładem Proroka (sws) i posługując się jego instrukcjami, możemy jak najlepiej wykorzystać moc du'aa'.
Skierowanie twarzy w kierunku Mekki (qibla) jeśli to jest możliwe, uniesienie rąk do poziomu barków oraz rozpoczęcie wysławiania Boga to elementy sunny dotyczącej wykonywania du'aa'.
Warto robić du'aa' zwłaszcza wtedy, kiedy są ku temu sprzyjające warunki a odpowiedź na prośby jest najbardziej prawdopodobna (czyli w miesiącu Ramadanie, dniu 'Arafah, w piątki, w czasie ostatniej części trwania nocy - zwłaszcza ostatniej godzinie przed nastaniem brzasku, pomiędzy adhanem a iqamą, w trakcie oddawania pokłonu podczas modlitwy, zaraz po wykonaniu obowiązkowej modlitwy i w każdym momencie odczuwania strachu, obawy czy potrzeby serca do wykonania du'aa').
Najlepszym sposobem wykonywania du'aa' jest koncentracja, okazanie Bogu pokory i modlitwa ściszonym głosem, tak jak Allah nakazuje:

"(O, ludzie!) Wzywajcie waszego Pana z pokorą i w skrytości swoich serc. Zaprawdę , wasz Pan nie miłuje ludzi występnych" (7:55)

Du'aa' głośno i agresywnie wypowiadane, zostało skomentowane przez Proroka (sws): "O ludzie, opamiętajcie się. Nie wołacie kogoś, kto jest głuchy lub nieobecny, ale Kogoś, kto jest Wszechsłyszący i Wszechwidzący. Ten, kogo wzywacie jest bliżej was niż szyja zwierzęcia, na którym jeździcie" [al-Bukhari i Muslim]

Trzeba dodać, że du'aa' grupowa prowadzona przez jedną osobę, podczas gdy inne osoby powtarzają za nią jest innowacją i nie była praktykowana przez Proroka (swt) i jego towarzyszy. Preferowane są indywidualne prośby lub druga osoba może włączyć się do du'aa' innej poprzez powiedzenie "amin" na zakończenie jej modlitwy.

Bądźcie pewni, że Allah chętnie odpowiada na wasze prośby, trzeba Go odpowiednio prosić, jak Prorok (sws) powiedział: "Niech nikt z was nie mówi: 'O Allah, wybacz mi jeśli możesz', ponieważ nie ma w Bogu niechęci do wybaczania" [Ahmad, Muslim i Bukhari]
Prorok poinformował nas także o trzech rodzajach próśb (du'aa'), które zawsze są wysłuchane:

1. Du'aa' rodzica wobec jego dziecka
2. Du'aa' podróżnego
3. Du'aa' uciśnionego przeciwko swemu ciemiężcy

Inny hadis mówi, że du'aa' muzułmanina za brata w wierze także otrzyma odpowiedź [Muslim].
Wysłannik Allah (swt) powiedział też, że jeśli wznosimy prośby za kogoś, to najpierw powinniśmy zacząć od siebie (at-Tirmidhi), mówiąc na przykład: "O Allah, prowadź mnie i prowadź jego/ją" lub "O Allah, wybacz mi i wybacz jemu/jej".

Jest kilka rzeczy, których w odniesieniu do du'aa' należy unikać, jako że uniemożliwiają one odpowiedź Boga. Nie wolno czynić du'aa' o coś, co jest związane z grzechem lub w celu zerwania relacji. Prorok zabronił także czynić du'aa' przeciwko sobie, rodzinie, swojej własności lub służącym (Muslim), co więcej proszący nie powinien być tym, który czyni lub korzysta z tego, co jest zabronione (haram). Wysłannik Allah (swt) opowiadał o człowieku przebywającym w podróży, który cały brudny i zakurzony wzniósł ręce ku niebu wołając: 'O Boże, o Boże!" podczas gdy jego pożywienie było 'haram' a on sam korzystał z tego, co było zakazane. Prorok zakończył opowieść pytaniem: 'Jak zatem mógł on oczekiwać, że zostanie wysłuchany?'
Prosząc nie powinniśmy też żądać natychmiastowej odpowiedzi, jak ów, który mówi: 'Prosiłem się, ale nie zostałem wysłuchany' i rezygnuje z dalszych modlitw (Bukhari, Muslim, Tirmidhi i Abu Dawud).
Allah (swt) informuje nas, że Koran jest lekiem:

"...Dla tych, którzy wierzą, to jest przewodnictwo i uzdrowienie (dla ich serc i umysłów, i wszystkich ich zmysłów)" (41:44)

oraz

"My zsyłamy Koran w częściach - to jest uzdrowienie i miłosierdzie dla wiernych" (17:82)

I w rzeczywistości, Koran jest lekiem dla serc, leczy z ignorancji i wszelkich wątpliwości.
I takim lekarstwem jest także du'aa', jest to jeden z najpotężniejszych środków odpierania tego, co niepożądane oraz otrzymywania tego, czego byśmy sobie życzyli. Możliwe jest jednak, że to o co prosimy nie przychodzi. Taki efekt spowodowany może być jakąś wadą istniejącą w samym du'aa', np. Bogu nie podoba się nasza złość zawarta w prośbie, to, że proszący korzysta z tego, co zabronione lub jego serce zatracone jest w ziemskich przyjemnościach i rozrywkach.

Jednakże, du'aa' jest jednym z leków przynoszących wiele korzyści. Jest ono wrogiem wszelkich nieszczęść - chroni przed nimi i walczy z nimi, zapobiega ich nadejściu i je odpycha lub minimalizuje ich skutki. Du'aa jest bronią wierzącego.

Du'aa' wypowiadane w chwilach nieszczęść może przynieść trzy efekty:

1. Du'aa' jest mocniejsze i odpędza nieszczęście

2. Du'aa' jest słabsze i nieszczęście dotyka wierzącego (chociaż jego skutek może być pomniejszony nawet w wyniku słabego du'aa')

3. Du'aa' i nieszczęście przeciwstawiają się sobie wzajemnie i jedno zapobiega zwycięstwu drugiego. Prorok (sws) powiedział: "Nic tak nie odpycha przeznaczenia jak du'aa'" (at-Tirmidhi i al-Hakim, hasan). A najlepszym spośród leków jest trwanie w du'aa'. Prorok powiedział: "Nie bądźcie słabi w czynieniu du'aa', jako że nikt nie zostanie zgubiony tak długo jak długo będzie robił du'aa' " (al-Hakim, sahih).

Spośród ludzkich słabości, które uniemożliwiają działanie du'aa' jest niecierpliwość oraz pośpiech.  Zgodnie ze słowami Proroka (sws): "Du'aa' żadnego z was nie otrzyma odpowiedzi tak długo, jak długo nie pozbędziecie się niecierpliwości, mówiąc: 'Czyniłem du'aa', ale nie zostałem wysłuchany' (Bukhari).
Kiedy Prorok (sws) powiedział: "Sługa będzie wysłuchiwany tak długo jak długo nie będzie prosił o coś grzesznego lub o coś co niszczy więzi rodzinne i tak długo, jak długo nie okaże zniecierpliwienia", zapytano go: O Wysłanniku Allah, a czym jest zniecierpliwienie? Odpowiedział: :Niecierpliwość jest wtedy, gdy ktoś mówi: 'Modliłem się i modliłem, ale nie widzę żebym otrzymał odpowiedź' i wtedy, wyczerpany, porzuca du'aa' (Muslim).

Zatem wierzący nie powinien porzucać swych próśb przedwcześnie, uznawszy że odpowiedź nie nadchodzi, gdyż wtedy staje się podobny do człowieka siejącego nasionko lub sadzącego roślinę, który dba o nią, nawadnia glebę, usuwa chwasty, ale widząc, że nie przynosi to szybkich efektów (roślina wolno rośnie), zaprzestaje swoich starań i zaniedbuje ją.



Fragmenty rozdziału pt. 'Supplication' - Du'aa' z publikacji 'Realities of Faith'.
Tłumaczenie: Anna Mariyam