poniedziałek, 2 lutego 2015

Dr Suad Saleh - krótki wywiad:)

Dr Suad Saleh - profesor na Uniwersytecie Al Azhar i znawczyni fiqhu (muzułmańskiego prawa) mówi: "Tak, jestem muftinią kobiet".

Poniższy wywiad z Suad Saleh, profesor z collegu dla kobiet na wydziale studiów o islamie Uniwersytetu Al Azhar, został przeprowadzony przez Tohami Montasir. Podczas rozmowy dr Saleh potwierdziła, że jest muftinią kobiet i że bycie muftim nie ogranicza się wyłącznie do mężczyzn. Zapytana o jej usilne zabieganie, aby używano wobec niej tego tytułu odpowiedziała: "Ta ważna kwestia została podjęta i uczyniona przedmiotem badań za wiedzą szejcha Azharu doktora Mohammeda Sayyeda Tantawiego". "Kobieta - powiedziała dr Saleh - po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji i zdobyciu edukacji, może również zostać uczoną w islamie". Dodała przy tym, że interpretacja Koranu nie ogranicza się wyłącznie do mężczyzn, ponieważ są sprawy związane z naturą kobiety, o które lepiej zapytać kobietę.

Dr Suad, czy jest potrzeba istnienia kobiet muftiń?

S.S.: Według islamskiego prawa shari'a istnieje równość kobiet i mężczyzn i są oni zobowiązani do przestrzegania i wykonywania tych samych obowiązków religijnych takich jak modlitwa, post, jałmużna, pielgrzymka, a ich nie wykonywanie dla obojga jest grzechem. Obie płcie mają te same obowiązki religijne. Islam zachęca kobiety do zdobywania wykształcenia, przyznaje im prawo do wyrażania opinii i osiągania własnych celów i zamierzeń. Istnieją też prawa specjalnie stworzone celem ochrony kobiety. Kobiety często czują się skrępowane, a nawet wstydzą się zadać pytanie uczonemu w islamie mężczyźnie, zwłaszcza jeśli jest ono związane z typowo kobiecymi sprawami. A w islamie nie ma zakazu - i kobieta może być szejchinią. Istnieją oczywiście pewne warunki, które dotyczą kandydatów obu płci - muszą je spełnić zarówno kobiety jak i mężczyźni. Mufti powinien być dobrze wykształcony, posiadać umiejętność swobodnego wyrażania opinii oraz doskonale znać zasady islamskiego prawa. Te cechy charakteryzowało sporo kobiet żyjących w czasach Proroka, pokój z nim.
Obecnie kobiety studiujące na Al Azhar uzyskują wysokie oceny z kształcenia religijnego.To czyni je równymi mężczyznom w zdobywaniu wiedzy i mogą tym samym być wybierane na stanowiska muftiń. Wtedy muzułmanie, niezależnie od płci, są zobowiązani słuchać ich przemówień oraz opinii. To właśnie żony Proroka stały się po jego śmierci jakby duchowymi przewodniczkami dla kobiet chcących uzyskać stopień muftiń. Trzeba zaznaczyć jednak, że zarówno wśród mężczyzn jak i kobiet, nie jest łatwo znaleźć osoby z doskonałymi umiejętnościami interpretacji oraz analizy Koranu, ponieważ ta interpretacja musi być dokładna i nie może odbiegać od tekstu Świętej Księgi.

POST KOBIETY:

Kiedy kobieta może pościć a kiedy może post przerwać?

S.S.: Zgodnie z nauką islamu post w miesiącu ramadanie jest obowiązkiem zarówno kobiety jak i mężczyzny, którzy osiągnęli dojrzałość płciową. Według tego co przekazała 'Aisza, żony Proroka, pokój z nim, miały obowiązek pościć za wyjątkiem dni, w czasie których menstruowały. Kobieta w czasie połogu również jest zwolniona z postu.

A jeśli mąż będzie chciał kochać się ze swoją żoną w czasie, kiedy ona pości? Co ona powinna zrobić?

S.S.: Warunki postu są jasne. Człowiek powinien powstrzymywać się od swoich pragnień. Zgodnie z nauką Proroka Muhammada, pokój z nim, wszystkie dobre uczynki człowiek zapisuje na swoją korzyść z wyjątkiem postu, który jest dedykowany wyłącznie Bogu. Bóg mówi, że post jest wyłącznie dla Niego ze względu na to, iż wszystkie poświęcenia człowieka są czynione dla Niego z dwóch powodów - jednym z nich jest to, że post zapobiega wszystkiemu, co wiąże się z osobistymi pragnieniami i potrzebami. Post stanowi świętą więź pomiędzy Bogiem a człowiekiem a Bóg jest tym, który wie. To dlatego Prorok Muhammad powiedział: "Post jest rajem".
A jeśli kobieta, która pości zgadza się na odbycie stosunku seksualnego z mężem podczas ramadanu, to jej post będzie nieważny i musi wyrazić skruchę oraz ponieść materialną pokutę: wyzwolić niewolnika, pościć przez kolejne dwa miesiące lub nakarmić 60 ludzi. (to dotyczy także męża, który świadomie przerwie post - przypis autorki bloga)


Fragment wywiadu s Suad Saleh z dn. 26.07.2008r.
http://www.arabwestreport.info/year-1999/week-47/4-dr-suad-saleh-professor-fiqh-jurisprudence-azhar-university-yes-i-am-mufti-women